dinsdag 12 februari 2013

dag 99+2=101

Nu mijn 99 dagen project ten einde is....nou ja, ten einde....het loopt nog steeds, wil ik jullie graag iets vertellen over mijn plannen voor het vervolg. Met mijn project 'volg de tekens' heb ik de focus 99 dagen lang gehad op de tekens die ik op mijn pad onderweg tegen kwam. En omdat niet voor iedereen duidelijk is wat ik hiermee bedoel, zal ik hier in het kort iets over uitleggen.

Een teken op je pad heeft voor mij te maken met de magie in je leven.
Ieder mens loopt zijn eigen pad in het leven. Ik zie het als een spoor, een weg die je te lopen hebt om daar te komen waar je ziel graag wil zijn, waarbij je tot groei en bloei komt. Als je op het pad van je ziel loopt, doe je die dingen in je leven waar je blij van wordt. Dan kom je in je leven niet alleen iets halen voor je eigen blijdschap, groei en ontwikkeling, maar ook iets brengen en bijdragen aan de ontwikkeling en het geluk van anderen.

Tekens op je pad zijn als spiegels op je pad, spiegels die je een reflectie van jezelf geven, je laten zien waar je staat in je leven. Soms lopen we in ons leven helemaal op het pad van onze ziel, op het pad wat echt voor ons bestemd is, vaak lijken de dingen dan als vanzelf te gaan. Maar veel vaker lopen we ook weer naast ons pad, en dreigen we het voor ons juiste spoor te verliezen. Dan lopen we veel meer het pad van onze persoonlijkheid en van ons ego met hierin onze tegenstrijdige belangen. Vanuit dit pad bezien begaan we dan soms fouten, waarvan gezegd wordt 'dat we van onze fouten leren'.

Een teken op je pad is een kleine of grote aanwijzing op je pad. Het kan gaan om iets heel alledaags, een teken wat iedereen kan overkomen, b.v. het verliezen van je sleutel, een aanrijding of ontdekken dat je fiets gestolen is (....wat wilde dit je eigenlijk zeggen?) Maar een teken kan ook heel ongewoon en bijzonder zijn. Je kunt b.v. iemand die je heel lang niet meer gezien hebt, plotseling in een korte periode verschillende keren tegen komen. Vaak is dit niet zonder reden en blijkt deze herhalende ontmoeting achteraf bezien een belangrijk keerpunt in je leven te zijn.

Tekens op je pad kunnen zich in allerlei soorten en maten voordoen. Daarvan zijn in mijn 99 dagen project dagelijks vele voorbeelden aan bod gekomen. Het is maar net wat er in jouw leven aan de orde is en aandacht behoeft. Zo kan een specifiek voorval een teken zijn, of een droom met een bijzondere boodschap, een tekening door je kind aangereikt, een tekst die je tegen kwam en die je raakte waardoor je dingen anders ging zien. Ook kan een toevallige ontmoeting op je vakantie verstrekkende gevolgen hebben, alsof het zo moest zijn dat je de ander tegen kwam (het wordt je partner?). Soms is het een situatie of omstandigheid (een ziekte) het teken waarvan je later heel duidelijk voelt dat dit onafwendbaar bleek maar je tegelijk heel veel bracht.

Een andere keer is het een kleur of een beeld dat je aandacht vangt. Het kan ook een dier zijn wat je onderweg tegenkomt en door haar gedrag je aandacht vraagt, of ervaringen opgedaan tijdens een wandeling in de natuur, of een stem in de verte die tot je spreekt. En wat dacht je van mankementen die zich blijven voordoen aan apparatuur waardoor je gedwongen wordt anders met je apparaat (je lichaam) om te gaan?

Adrie stuurde mij vandaag haar inzending. Zij kreeg het teken om meer haar hart te volgen en maakte daar haar eigen creatieve uitwerking van. Een mooi voorbeeld van wat ik bedoel met 'volg de tekens'.


 Dit gedicht heb ik geschreven tijdens een dieptepunt in mijn leven.
Ik zat zo diep en ineens leek het of ik antwoord kreeg van....
Wie of wat het ook was, ik kreeg een nieuw soort energie waar ik wat mee kon!

Adrie


Wat alle tekens gemeen hebben is dat ze je een duwtje in de goede richting willen geven. Een teken heeft je iets te zeggen. Het is een influistering van je ziel, van je intuïtie en het het is de kunst deze boodschap op te vangen en te vertalen naar alledaagse werkelijkheid.

Het krijgen van een teken kun je zien als kleine correcties van het universum zodat je op het voor jou goede pad blijft. En vooral dat je die dingen blijft doen in je leven die voor je hoogste goed zijn, waar je een blijer mens van wordt.

Heb jij een bijzonder of heel gewoon teken op je pad gekregen en vind je het leuk om hierover je ervaringen te delen? Ik verzamel nu de verhalen van de vele tekens die mensen ontvingen en het is mijn droom dat hiervan een boek uitgebracht wordt.

Wil je aan mijn droom meewerken, laat je reactie dan hier achter.

Geen opmerkingen: